Apa Kata 'Ulama' Setempat Mengenai Ahbasy?



Saya Sempat berjumpa Sahibus Samahah Dato' Sulaiman bin Ahmad,bekas mufti Pahang,ketika dalam perjalanan untuk ke Surau Al-Ikhwan,untuk solat Maghrib.Ketika itu,beliau sedang menyapu laman rumahnya(untuk makluman rumah beliau teletak berhampiran dengan surau tersebut).Berikut adalah dialog saya dan beliau:
Saya:Assalamualaikum Dato'
dato' Sulaiman:Waalaikumussalam.
Saya:Bagaimana fikiran dato',sekiranya adas tuduhan yang mengatakan Ibn Taymiyyah seorang MUJASSIM?
dato':masya-ALLAH.Itu fitnah.Biasalah, 'ulama' mana yang tidak akan menghadapi fitnah?
Saya:Kalau mereka kata Ibn taymiyyah itu KAFIR?
dato':tidak mudah bagi ahl sunnah mengkafirkan seseorang.Siapa yang berkata demikian?
Saya:Puak AHBASY atau pengikut Abdullah al-Harari.
dato:Jangan terpengaruh.Mereka ini TIDAK BETUL....

begitulah serba sedikit perbualan saya dengan beliau.Natikan wawancara lengkap bersama SS.Dato Sulaiman(bekas mufti negeri pahang)dan SS Dato' Zulkifli Hj Ali,bekas Imam Besar Masjid Negeri,Masjid Sultan Haji Ahmad Shah,Kuantan,merangkap mudir Maahad Tahfiz Wal qiraat Negeri Pahang,mengenai isu:AHBASY...Suatu Ancaman.

0 comments: