Fiqh Dakwah 1-Kepentingan Dakwah

Dakwah adalah suatu kerja yang diamanahkan kepada para nabi dan rasul sejak zaman-berzaman.Ummat Islam juga turut diberikan "kemuliaan" oleh ALLAH Rabbul 'Alamin untuk meneruskan kesinambungan kerja ini.Firman ALLAH:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik. (QS 3:110)


Dan ALLAh memberikan kesaksian-Nya terhadap para da'i yang menyeru kepada jalan-Nya:

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!


Dakwah sememangnya menjadi tanggungjawab setiap Muslim,hatta ia seorang pendosa sekalipun.Adalah tidak patut kita menyembunyikan isi kandungan Kitab-Nya.Mengenai hal ini ALLAh Ta'ala telah berfirman:


أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ قُلْ أَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ ۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Atau patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Nabi Ishak dan Nabi Yaakub berserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telahpun ada sebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)? Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah kamu yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.


Sekali pandang,sememangnya ayat ini tertuju kepada rabbi-rabbi Yahudi,namun dalam ayat yang lain ALLAH Ta'ala sendiri telah menafsirkan ayat ini dengan ayat yang lain,iaitu:

نَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَـٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Ayat ini bersifat umum dan ditujukan kepada semua Muslimin tanpa bias.Ini kerana menyembunyikan kebenaran adalah suatu perbuatan yang keji.Saya berikan anda suatu analogi mudah.katakan anda dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.anda memang tidak tahu jalan ke sana dan di sepanjang perjalan,terdapat papa tanda yang sengaja ditutup.Apa perasaan anda?marah?Sakit hati?Begitu jugalah dengan perbuatan menyembunyikan kebenaran,bahkan ia lebih keji.

Justeru,marilah kita bersama-sama istiqamah dalam menyampaikan firman ALLAH kepada semua hamba-hamba-Nya.Inysa ALLAH saya akan sambung di kesempatan yang lain.

6 comments:

Fuad Nordin said...

yup..dakwah itu penting..dan dakwah kepada non-muslim itu prioriti..kata dosa no.1 adalah dosa syirik, tul x? sape yg syirikkan allah sekarang ni?non muslim...jom dakwah non muslim =)

Muhammad Haniff said...

Syeikh fufu, skrg ada juga muslim yang mengamalkan syirik namun mrk tak tahu, kn dakwah dkt diorg skali..smg Allah bg hidayah pd kita

Radzi Othman said...

salam

boleh melawat blog sy di

www.loluconagama.wordpress.com


untuk makluman, badutagam akn diatifkan kembali, tetapi menggunakan bahasa yang sederhana sahaja.

Bahasa satira agama semuanya dalam lolucon

terbaru:

http://loluconagama.wordpress.com/2009/01/02/khinzir-isme/

Unknown said...

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Yusuf 12:108)”
Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya….dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

perpustakaan digital said...

salam ziarah, kini perpustakaan hanya dihujung jari anda.. kami sediakan untuk anda.. anda mampu memilikinya..

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....